Piatok 29.3.2024   oslavuje Miroslav zajtra pozýva na pivo Vieroslava

6984 podnikov 

Po troch zavretých pivovaroch to čaká aj ďalšie

http://www.kamnapivo.sk/webtron/page749sk.html

20. október 2004, 13:00
Štefan Nemlaha
Po troch zavretých pivovaroch to čaká aj ďalšieZvýšenie spotrebných daní na pivo z vlaňajšieho leta vyústilo do zatvorenia nielen prvých troch pivovarov v Martine, Nitre a Trnave, ale aj ďalším trom podnikom hrozí krach.
"Daňová politika Ministerstva financií likviduje jedno celé odvetvie. Tri pivovary s ročnou produkciou asi jedného milióna hektolitrov piva sa už zatvorili a ak sa dane neznížia, v dohľadnom čase sa budú zatvárať aj ďalšie tri pivovary," upozornil na tlačovej besede v Bratislave prezident Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Štefan Karšay. Navyše zatvorené boli už aj dve sladovne v Rimavskej Sobote a Nitre. K nim sa môže v krátkom čase pridať ďalšia dvojica sladovní. Zhruba 15-% pokles predaja piva vyvolaný vyššími daňami sa totiž musí podľa neho niekde prejaviť.
Terajšia deviatka slovenských pivovarov by sa tak podľa neho skresala už len na poltucet a v konečnom dôsledku podľa neho nastane to, že na trhu už zostane len zopár najsilnejších hráčov, ktorí však budú mať tiež vážne ekonomické problémy. Už aj prvý polrok tohto roka pivovarníctvo totiž ukončilo so stratou 355 miliónov Sk a za celý tento rok združenie odhaduje prehĺbenie straty až na pol miliardy korún. Medzí spoločnosťami, ktoré by mohli vydržať tlak vysokých daní Karšay spomenul len holandský Heineken, ktorý už však sám zatvoril svoje dva pivovary v Nitre a Martine a pokračuje len s podnikmi v Hurbanove a Rimavskej Sobote. Ďalej sem Karšay zaradil aj juhoafrický SAB ovládajúci pivovar Šariš a z firiem s domácim kapitálom topoľčiansky Topvar.
Okrem týchto štyroch pivovarov sa zatiaľ pivo varí aj v bratislavskom Steine, vyhnianskom pivovare Steiger, banskobystrickom Urpíne a pivovary sa prevádzkujú ešte aj v Bytči a Poprade. Osem sladovní zatiaľ pracuje v Hurbanove, Topvare, Šariši, Poprade, Michalovciach, Leviciach a až dve sladovne Lycos a Sessler sú aj v Trnave.
Ďalšie pády niektorých týchto podnikov môže podľa Karšaya zvrátiť iba zníženie spotrebných daní. Už pri zatvorení prvej trojice pivovarov a dvojice sladovní prišlo o prácu asi 500 ľudí, ak to nezvládne ďalší podobný počet podnikov, o prácu príde znova zhruba pol tisícka ľudí. Vážne to však postihuje aj poľnohospodárov, pretože ročné objednávky sladovníckeho jačmeňa sa po zavretí prvých fabrík znížili až o 40 000 ton a agrosektor tak prišiel o tržby v objeme zhruba 200 miliónov Sk.
Nádej vidia pivovarníci v poslaneckej novele zákona o spotrebnej dani z piva, ktorá má pre veľké pivovary znížiť daň z 50 na 32 Sk na jeden stupeň Plato a jeden hektoliter a pre malé pivovary má ísť sadzba nižšie z 37 na 24 Sk. Dosiahli by sa tak zhruba obdobné sadzby ako v Českej republike či Nemecku.
Táto novela je významná tým, že tentoraz ju pripravili nielen opoziční ale už aj niektorí koaliční poslanci a zaoberať sa ňou má aj tohtotýždňová Koaličná rada. "Ani jeden líder vládnych strán nám nepovedal jasne nie voči zníženiu daní," hovorí viceprezident združenia Imrich Alaxa. Ministerstvo financií (MF) SR už ale dávnejšie upozornilo, že zníženie spotrebnej dane ešte negarantuje aj zníženie konečnej ceny piva pre spotrebiteľa a vytvára to len lepší priestor pre jeho výrobcov a predajcov.
Celkový predaj piva tuzemských pivovarov za prvých deväť mesiacov tohto roka medziročne poklesol z 3,743 na 3,342 milióna hektolitrov (hl). Pivovarníci pritom odmietajú argumenty MF, že za znížením predaja piva je aj ich nižšia konkurencieschopnosť či chladnejšia letná sezóna, nakoľko kúpyschopnosť obyvateľstva ako celku v krajine stúpa.
Pivovarníci hovoria, že konkurencieschopní sú, nakoľko aj za deväť mesiacov sa im podarilo exporty piva zvýšiť zo 104 na 155 tisíc hl a pozíciu si vedia ustrážiť aj na trhu domácom. Rozhodujúce dovozy piva z Českej republiky sa totiž za prvý polrok zvýšili len nepatrne zo 198 na 209 tisíc hl. Ich združenie síce tiež uznáva, že kúpyschopnosť obyvateľstva ako celok rastie, avšak ich cieľoví zákazníci sú hlavne v nižších príjmových triedach s mesačným priemerom od 11 do 14 tisíc Sk.
Ak tu tvoj obľúbený podnik nie je, pridaj ho a budeš jeho zakladateľom. Páči sa ti KamNaPIVO? Povedz o ňom kamarátom.Čo zlepšiť? Sme zvedaví na tvoj názor.
Uvádzané informácie pochádzajú v prevažnej miere od verejnosti, preto nemôžeme garantovať ich pravdivosť a presnosť. Každý môže údaje aktualizovať.
Obsah týchto stránok je chránený autorským zákonom © Použitie pre iné ako osobné účely je bez povolenia prevádzkovateľa zakázané.
Reklama na portále