Pivovar v Hurbanove mal štyridsaťjeden rokov
http://www.kamnapivo.sk/webtron/pivovar-v-hurbanove-mal-styridsatjeden-rokov.html
1. november 2010, 13:00

Základný kameň výstavby bol položený 1. februára 1964. Pivovar bol od začiatku projektovaný ako vzorový, ktorý mal zabezpečovať export piva a sladu najmä do štátov mimo socialistického tábora.
Výstavba pivovaru a sladovne bola dokončená v roku 1967, v roku 1969 sa začala výroba piva. Malé desaťtisícové mestečko Hurbanovo sa tak stalo vďaka svojej výhodnej polohe pomyselným centrom slovenského pivovarníctva.
V prvej etape po spustení sladovňa dosahovala kapacitu 35-tisíc ton sladu ročne. Pivovar aj sladovňa boli organizačne začlenené pod národný podnik Západoslovenské pivovary Bratislava. V roku 1986 bol národný podnik zrušený a vznikol samostatný podnik Západoslovenské pivovary a sladovne, n. p., Hurbanovo.
Pre veľký úspech výrobkov bola v roku 1987 rozšírená výrobná kapacita závodu na 63-tisíc ton sladu. V roku 1991 vznikla akciová spoločnosť Zlatý Bažant Hurbanovo. Štát v nej vlastnil 51 percent a zvyšok švajčiarska firma Norema AG.
Vstup Heinekenu
V októbri 1995 do pivovaru vstúpila holandská pivovarská spoločnosť Heineken. Jej vstupom sa v hurbanovskom pivovare začala písať nová história.
Počas štyridsaťročnej histórie prešiel pivovar v Hurbanove mnohými zmenami a technologickými inováciami. Modernizáciu výrobného procesu priniesli najmä zmeny trhového prostredia. Prvým viditeľným krokom a oživením výrobného procesu bolo v roku 1993 inštalovanie novej fľaškovacej linky s výkonom 42-tisíc fliaš za hodinu. V roku 1994 sa dominantou 25-hektárového areálu podniku stalo dvanásť antikorových cylindrovo-kónických tankov s objemom 2 500 hl, zároveň bola na troch podlažiach vystavaná aj nová ležiacka pivnica.
Najväčšie investície do skvalitnenia výroby a technológií však nastali v roku 1995 po vstupe holandskej spoločnosti Heineken. V roku 2003 spoločnosť vybudovala v Hurbanove najväčšiu sladovňu v strednej a vo východnej Európe s kapacitou presahujúcou 140-tisíc ton sladu. Sladovňa nakupuje až 60 percent sladovníckeho jačmeňa dopestovaného na Slovensku, čím významne podporuje slovenských poľnohospodárov. Vďaka investíciám do rozšírenia a modernizácie je v súčasnosti pivovar v Hurbanove jeden z najväčších a najmodernejších pivovarov v strednej Európe s ročnou kapacitou zhruba dva milióny hektolitrov piva.
Významnými investíciami v roku 2008 bolo spustenie linky na plnenie maxi fľaší, nové fermentačné nádrže, ako aj rekonštrukcia objektov pivovaru. Celkové investície pivovaru a sladovne dosahujú v súčasnosti 6,5 miliardy Sk (216 miliónov eur), čím sa Heineken stal najväčším investorom v slovenskom pivovarníctve a zároveň jedným z najväčších investorov v celom potravinárskom priemysle.
Značka Zlatý Bažant
Pivovar svoje prvé pivá vystavoval pod značkou Hurbanovské svetlé, Hurbanovské tmavé. Po nejakom čase to bol Hurbanovský bažant, potom Hurbanovský Zlatý a Čierny bažant, nakoniec sa ustálila značka Zlatý Bažant a Čierny bažant.
Nástup piva Zlatý Bažant ihneď značne ovplyvnil slovenský pivný trh. Slad i pivo s visačkou hurbanovského pivovaru si už po niekoľkých rokoch našli stále miesto na zahraničných trhoch. Hurbanovský pivovar bol vôbec prvým z výrobcov piva v bývalých východných krajinách, ktorý stáčal pivo do plechovkových obalov s objemom 0,33 litra.
Výroba piva v plechovkách sa začala v roku 1971, ročná produkcia na export i domáci trh znamenala približne dva milióny kusov plechoviek.
Ako vyplynulo z prieskumov uskutočnených v rokoch 1993 a 1994 a aj z výsledkov predaja, Zlatý Bažant sa stal najpredávanejšou, najznámejšou a najobľúbenejšou značkou piva na Slovensku.
Čoraz väčšiu priazeň si získavali výrobky hurbanovského pivovaru nielen u spotrebiteľov, ale aj u odborníkov. Medzi posledné ocenenia patrí zlatá pivní korunka z Agrokomplexu v roku 2006 v kategórii 12-stupňových pív, ako aj Strieborná česká pivní pečeť z roku 2007.
Po vstupe Heinekenu do pivovaru zdvojnásobil Zlatý Bažant svoj predaj na slovenskom trhu. V súčasnosti je hurbanovská sladovňa najväčšia a najmodernejšia v strednej a vo východnej Európe s kapacitou viac ak 140-tisíc ton sladu ročne.
Úspech piva Zlatý Bažant aj za hranicami Slovenska bol v roku 1998 podnetom na začatie licenčnej výroby piva Zlatý Bažant v Maďarsku a rok neskôr aj v Poľsku.
Heineken - história
Heineken N.V. je jednou z najväčších medzinárodných pivovarníckych skupín na svete s aktivitami vo viac ako 170 krajinách. Jej korene majú pôvod v holandskom Amsterdame, kde v roku 1864 Gerard Adriaan Heineken ako 22-ročný získal pivovar Hooiberg. Vznik pivovaru Hooiberg sa datuje už v roku 1592. V roku 1867 sa v Amsterdame postavil nový závod a o niekoľko rokov neskôr vznikla spoločnosť Heinekenś Bierbrouwerij Maatschappij N.V. O rok neskôr sa do prevádzky uviedol ďalší pivovar v Rotterdame.
V roku 1869 sa Gerard Heineken rozhodol prejsť od tradičnej tzv. hornej fermentácie, keď pivo kvasilo pri normálnej teplote, k tzv. spodnej fermentácii, keď kvasenie a ležanie sa robili pomocou kvasiniek sadajúcich na dno za studena. Touto metódou sa vyrába ležiak plzenského typu, ktorý je svojou trvanlivosťou a chuťovou stálosťou vhodnejší na masový predaj.
Potom nasledovali roky zavádzania nových technológií a inovácií, z ktorých je určite potrebné spomenúť prínos doktora Eliona, žiaka Luisa Pasteura, ktorý v roku 1886 vypestoval špeciálne kvasinky Heineken A, ktoré až dodnes dodávajú pivu Heineken jeho nezameniteľnú chuť.
Inovácie sa začali vyplácať. V roku 1889 získala značka piva Heineken zlatú medailu počas svetovej výstavy v Paríži. Gerard Heineken zomrel v roku 1893, avšak vtedy už pivovary Heineken patrili k najvýznamnejším v Holandsku. Pivovarnícke žezlo prebral v roku 1917 jeho syn Henry Pierre Heineken, ktorého zásluhou sa podnik zveľaďoval, a to nielen neustálym skvalitňovaním piva, ale aj obchodníckymi zručnosťami. V roku 1942 ho nahradil Alfred Henry Heineken, ktorý sa podujal urobiť z rodinného podniku globálnu spoločnosť so zastúpeniami po celej zemeguli. Uvedomil si, že pivo nestačí iba dobre uvariť, ale treba ho aj dobre predať a začal v spoločnosti uplatňovať princípy reklamy a marketingu.
Expanzia na Slovensko
V 60. a 70. rokoch sa Heineken zameral na budovanie globálnej značky a v 80. a 90. rokoch sa stal jednou z najväčších pivovarníckych skupín na svete. Súčasťou tejto medzinárodnej expanzie bol aj vstup do pivovaru v Hurbanove v roku 1995 a v decembri do nitrianskeho pivovaru Corgoň.
Od februára 2000 k spoločnosti pribudli ešte slovenské pivovary Martiner a Gemer.
V Európe aj vo svete
Rodina Heineken počas 140 rokov a troch generácií vybudovala a rozšírila značku a spoločnosť v Európe aj vo svete. V súčasnosti je Charlene de Carvalho - Heineken členom Board of Directors holdingu Heineken N.V. Heineken je prítomný medzinárodne cez globálnu sieť distribútorov a pivovarov. Vlastní a riadi jedno zo svetových vedúcich portfólií značiek piva a je jedným z najväčších producentov piva z hľadiska objemu a ziskovosti.
Základné medzinárodné značky sú Heineken a Amstel, ale skupina Heineken produkuje a predáva viac ako 170 prémiových medzinárodných a národných značiek piva a pivných špecialít.
Amsterdamský pivovar z roku 1867 dnes už udržiava iba prevádzku minipivovaru. A značka pivovaru De Hooijberg, v ktorom kedysi Gerarrd začínal, dodnes nesie jeden z našich druhov piva typu bock.
Heineken Slovensko
Po vstupe skupiny Heineken do pivovaru v Hurbanove v roku 1995 sa mu za relatívne krátky čas podarilo vybudovať silnú pivovarnícko-sladovnícku skupinu. Úspešne aplikoval svoj investičný projekt a postupne zvýšil produkciu pôvodného pivovaru až na súčasných viac ako dva milióny hektolitrov piva ročne.
Pivovar Hurbanovo sa môže pochváliť najmodernejšou a najväčšou sladovňou v strednej Európe. Celková kapacita hurbanovskej sladovne dosahuje viac ako 145-tisíc ton sladu ročne. Časť sladu sa používa na vlastné potreby pivovaru spoločnosti, väčšia časť je určená na export.
[Zdroj: m.hnonline.sk]