Nedeľa 20.10.2019   oslavuje Vendelín zajtra pozýva na pivo Uršu?a

6965 podnikov 

Postrehy, úvahy zo Salónu Piva 9/2019

http://www.kamnapivo.sk/webtron/postrehy-uvahy-zo-salonu-piva-9-2019.html

25. september 2019, 19:25
bobo
Postrehy, úvahy zo Salónu Piva 9/2019

Salón Piva je hádam najväčšou prezentáciou remeselného (nie len) piva na Slovensku, o tom hádam nik nepochybuje. Za tie roky (prvý sa uskutočnil v septembri 2014) urobili jeho organizátori neoceniteľnú službu slovenskému reneselnému pivovarníctvu, pomohli naštartovať a zviditeľniť sa nie jednému pivovaru, pomohli dostupnosti všakovakých pivných špeciálov, ktoré pivovary, či distribútori odvážne ponúkli na náš trh, "otvorili oči" nie jednému "pivárovi". Počas týchto rokov sa aj samotný festival vyvýjal, skúšal, testoval, ale hlavne prinášal nový pohľad na pivo, že to nie je len nápoj na uhasenie smädu po dobrom obede, prípadne nápoj na zvýšenie množstva alkoholu v krvi.

 

 

Osobne som tento pivný festival tuším vynechal len dva krát, ak to bolo možné, meral som cestu a pobudol na "feste" aspoň jeden deň, tentoraz to boli dva. Iste za taký krátky čas sa mi nepodarilo navštíviť a "zmapovať" všetkých vystavovateľov, ktorých som plánoval, dokonca na moju ľútosť som musel niektoré pozvania zdvorilo odmietnúť (znovu ďakujem, vážim si to). Tentoraz môjim zámerom bolo navštíviť v prvom rade slovenské pivovary, či subjekty zaoberajúce sa výrobou a predajom piva (často označované ako kočovné, lietajúce, gypsy, contact,...) bez vlastného "kamenného pivovaru" (nie celkom sa mi to podarilo).  

 

Jesenná edícia festivalu remeselného piva Salón piva (18. - 20. 09. 2019, ďalej SP) priniesla niekoľko zmien. Asi najväčšou bolo vyradenie systému predaja piva formou žetónov, predpokladám, že to verejnosť uvítala. Ďalšou zmenou bolo zrušenie dvojdňovej vstupenky (malý záujem), celkom postačuje jednodňová, prípadne trojdňová. Plusom sa mi vidí aj možnosť výberu z dvoch typov degustačných pohárov (pripomienka, možno by bolo vhodné, pokiaľ si kúpite lístok v predpredaji zadefinovať vopred aj voľbu typu degustačného pohára). 

 

Vystavovatelia

Názor na množstvo, počet vystavovateľov sa tentoraz riešilo pomaly ma každom rohu. Nuž bolo ich o niečo menej ako na jarnej edícii (počtom možno o dva, tri menej), ale myslím si, že to nebolo na škodu, bolo tak viac miesta pre návštevníkov, zároveň vystavovatelia mali predpokladám aj viac predaného piva.

Chýbala mi možno prítomnosť niektorých pivovarov, napríklad Good Times Brewery (vždy okrem dobrého pivka tu bola "fajna zabava", či Laniusu (s ich zaujímavými pivami, doteraz spomínam na ich famózny eisbock), ,...

Naopak fest ponúkol aj možnosť prezentácie sa novým pivovarom, veď prišli takí "novici" ako napríklad Beer Division, Beer Bros Craft Brewery, Hvezdoň, Breisburg, Šilker´s Brewery, Galgan - Galantský remeselný pivovar,... 

Z tých ostrieľanejších sa tu objavil Pivovar Karpat (mimo iného s dobrou, aj keď veľmi mladou  "pšenicou"), nestratil sa ani Pivovar Generál (fajný "naCITRovAný ležiak), či Parom (so zaujímavým špeciálom, ochuteným saisonom). Aj stálych vystavovateľov bolo dostatok, Hellstork na hornom poschodí vypredal hádam všetko, príjemne prekvapil Berhet (s nízkoalkoholickou ipou, skoro v limite, s 0.7% alk. a upravenou receptúrou TA3FRUTTI), s najširšou ponukou a megastánkom tu bol Damián, páči sa mi jeho neutíchajúca snaha ponúknuť veľký počet pivovarov (vždy s nejakým novým pivovarom, v tejto edícii s First Craft Beer Company), jeho vytrvalosť je udivujúca a niekedy mám pocit, že aj nedocenená.

 

 

 

Spomenul som Good Times Brewery, nuž nenašiel som ho (ich pivo) ani v nie najšťastnejšom "projekte", stanovisku s označením "Šaľeny východ", za dva dni som pri tomto stánku videl fakt málo obslúžených návštevníkov a počas dvoch dní na tabuli "svietili" v ponuke na výčape len pivá - z Pivovaru Šemrák ich Svetlý ležiak 12° a KiCiFras 11° saison od HejRup a Padre Brewing Company (neviem, ako to bolo v stredu). Mať v ponuke šesť pív a ponúkať ich na dvoch výčapných kohútoch nebola práve najšťastnejšia voľba, tipujem, že niektoré sa ani nenarazili, alebo?... alebo bol zádrhel v inom? Chápem, že dotknutým pivovarom (bolo ich šesť) nie je rentabilné prísť na SP osobne a vyčapovať dva, možno tri sudy svojho piva. V minulosti sa to z časti aj dialo a dalo (teraz niečo obdobné uskutočnil vo svojom stánku Živé pivo) cez stánok KubboSelectu. 

 

Návštevníci

Všeobecne unizono, ale aj nahlas sa konštatovalo viacerými, že táto edícia mala najnižšiu účasť, či je to tak vedia najlepšie samotní organizátori SP. Iste čo sa týka dní, návštevnosť kolísala, ale je potrebné si uvedomiť, že len veľmi malá časť návštevníkov pobudla na SP všetky tri dni, resp. sa tu zdržala od otvorenia do záverečnej. Môj odhad je taký, že celkovo (teraz hodnotím návštevu za štvrtok a piatok) návštevnosť bola ako v predchádzajúcej edícii, prípadne mierne nižšia. Podľa mňa je to aj tým, že dostupnosť remeselných pív domácej, ale aj zahraničnej produkcie rok od roka je lepšia, nie len počas sezóny, ale po celý rok, ba sa aj zvyšuje, nie len v Bratislave, ale aj na celom Slovensku, z toho mi vychádza, že "smäd" po remeselnom pive sa pomaly utišuje, resp. tieto pivá sú dostupnejšie. Preto je na organizátorovi SP možno hľadať cestu ako zatraktívniť, udržať záujem nie len pivárskej verejnosti, ale aj samotných pivovarníkov, či predajcov o tento festival (možno jeden tip, napríklad predplatením limitovaných ochutnávok v určitom čase na vyhradenom mieste s presne navolenou ponukou v rámci festivalu).  

 

 

Fenomén Drinkshop

Drinkshop by som ani neriešil, či má na SP miesto (podľa mňa má), skôr "cenovú politiku" českých a slovenských zástupcov. Drinkshop ponúka svetové špičky, s menom, kvalitou, a myslím si, že aj s adekvátnou, primeranou cenou, iste "decko" nie je najlacnejšie, ale kde ochutnáte na jednom mieste skoro tridsiatku svetovo uznávaných pív?, po "koštovke" tak máte možnosť si následne kúpiť také pivá, ktoré vás oslovili, zaujali. Takže plačkanie niektorých vystavovateľov na ceny Drinkshopu beriem ako plač na nesprávnom hrobe. Vôbec sa nečudujem, že niektoré pivovary vo svojich stánkoch len svietili, preskočiť cenami svojich pív také pivovary ako Omnipollo, Brewski, či Warpigs (vôbec neznižujúc postavenie našich, či česko-moravských) sa mi videlo kontraproduktívne a hejtovať "cenovú politiku" konkurencie nevhodné. Chápem, čo všetko sa do výslednej ceny dá, alebo môže premietnúť, ale nehnevajte sa, nadupaný špičkový imperial stout od Brewski cenovo preskočí nejaký sour? (nákladovo na výrobu podstatne lacnejší a ešte spoza humna?), chápem, že potrebujú vyrovnať svoje náklady, ale účasť na pivných festoch nebýva o zárobku (skôr o červených číslach), ale o prezentácii.

 

Ceny  

Všeobecne som spomenul cenotvorbu o pár riadkov vyššie, rozoberať hlbšie, prečo je to tak, nemá tu väčší význam, každý, kto len trochu rozumie počtom si utvorí svoj úsudok, prečo je to tak, mne je len záhadou, prečo sa slovenské a aj české pivovary chcú rovnať cenami so svetovými (ktoré boli dovezené iste z väčšej diaľky, ako z Hornej Dolnej) a nie kvalitou svojej produkcie. V každom prípade si cenu volili sami, takže ich väčšia, alebo menšia spokojnosť je aj odrazom ich marketingu. S tým súvisí aj spokojnosť návštevníkov.

 

Kvalita a nekvalita

O tom, čo je kvalita, resp. nekvalita by sme sa o produkcii pivovarov na SP ani nemali baviť. Ak niekomu nechutí, prípadne "nesadne" niektoré pivo, je to skôr na diskusiu, prečo to tak je, ale aby som na festivale remeselného piva našiel toľko chybných pív, je už na zamyslenie. Nie cena ma hnevá, ale chybovosť piva, ktorú nám niektorí pivovarníci, predajcovia na SP ponúkali, veď nemali by skôr, ako nad cenou, rozmýšľať nad tým, aké kvalitné, bezchybné pivo nám ponúkajú, čapujú?, aký názor si návštevník, konzument vytvorí? Predsa doba "to tak má byť" by mala byť dávno za nami!

Potom skúsme nenadávať na komerciu, "veľkokapacitné chemičky" (ako sa s obľubou poniektorí vyjadrujú) veď, keď ochutnáme ich pivá podávané pri správnej teplote, správne načapované, sú v dobrej kondícii, technologicky správne uvarené v príslušnom, deklarovanom štýle a na prekvapenie viacerých, v nich nenájdeme žiadnu chybu!, chceme kvalitu?, tak ju vyžadujme! 

Nakoniec ešte jedna pripomienka, remeslo by malo byť spojené len s kvalitou, bezchybovosťou, a nie fušerstvom, či rečičkami, že do varenia dávajú srdce, lásku a bohvie ešte čo... a nakoniec pijete maslové karamelky v ipe, namiesto svetlého ležiaku jablkový džús, či stout zapácha po detských zvratkoch,... však? niektoré slovenské "craft" pivovary? (pozn. tým som sa snažil vyhnúť, ale nie celkom sa mi darilo). 

 

Ochutnané pivá

Bolo ich za dva dni niečo do štyridsať, ktoré som stihol ochutnať, ako som ich vnímal a ako ma oslovili sa podelím v najbližšom čase.

  

"Quo vadis, Salón Piva?", ... nechajme sa prekvapiť!

 

Pozn: Všetky moje názory a hodnotenia sú subjektívne, v žiadnom prípade sa nemusia zhodovať s Vašimi, ak chcete vyjadriť svoj názor, prosím dať ho ako príspevok v diskusii, ďakujem. bobo

Ak tu tvoj obľúbený podnik nie je, pridaj ho a budeš jeho zakladateľom. Páči sa ti KamNaPIVO? Povedz o ňom kamarátom.Čo zlepšiť? Sme zvedaví na tvoj názor.
Uvádzané informácie pochádzajú v prevažnej miere od verejnosti, preto nemôžeme garantovať ich pravdivosť a presnosť. Každý môže údaje aktualizovať.
Obsah týchto stránok je chránený autorským zákonom © Použitie pre iné ako osobné účely je bez povolenia prevádzkovateľa zakázané.
Reklama na portále