Nedeľa 28.4.2024   oslavuje Jarmila zajtra pozýva na pivo Lea

6984 podnikov 

Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska

http://www.kamnapivo.sk/webtron/asociacia-malych-nezavislych-pivovarov-slovenska-rozhovor.html

31. marec 2010, 21:00
Renata Môciková, Stratégie
Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska„Naším cieľom nie je ísť proti veľkým, naším cieľom je chrániť a zviditeľniť malých,“ hovorí Ing. Ľubomír Vančo, predseda novovzniknutej Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska a spolumajiteľ Banskobystrického pivovaru.

Stratégie: Čo bolo motivátorom pre založenie Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska?

Ľubomír Vančo: Banskobystrický pivovar je naďalej členom Slovenského zväzu výrobcov piva a sladu, neprerušili sme členstvo v ňom. Dôvodom založenia Asociácie malých nezávislých pivovarov nebola snaha vytvoriť „konkurenčnú“ organizáciu k SZVPS, ale potreba združiť malých a minipivovarníkov. Lepšie tak budeme môcť presadzovať naše spoločné záujmy, ktoré nie vždy musia byť prioritou pre veľkých hráčov na trhu. Opakujem, že naším cieľom nie je ísť proti veľkým, ale chrániť a zviditeľniť malých. Nie však kvôli sebe, ale kvôli spotrebiteľom. Veď mnohí ľudia na Slovensku ani nevedia, že ešte existuje zopár malých a nezávislých pivovarov, že existujú aj iné značky piva ako tie, ktoré sa dajú kúpiť v každom obchode alebo ktoré čapujú v každej krčme. Budeme sa tešiť, ak sa spotrebitelia stotožnia s myšlienkou, že je dôležité, aby tu existoval aj segment malých a minipivovarov.

Stratégie: Do akej miery súvisí založenie asociácie s aktuálnou situáciou na trhu?

Ľubomír Vančo: Realita je dnes taká, že viac ako 80 percent slovenského trhu s pivom ovládajú dva veľké nadnárodné pivné giganty, ktorých doménou je tzv. „europivo“. Pre spotrebiteľov na Slovensku to znamená, že si síce od týchto koncernov v obchode môžu kúpiť pivá rôznych značiek, ich chuť je však veľmi podobná. Práve sa zatvára ďalšia z bášt slovenského pivovarníctva, pivovar v Topoľčanoch. Ak to takto pôjde ďalej, na Slovensku ostanú len dva pivovary a jedna chuť piva. Všetky značky Heinekenu sa budú variť v Hurbanove a všetky značky SAB-u vo Veľkom Šariši. Myslím, že slovenskí spotrebitelia si takúto budúcnosť nezaslúžia. Preto sme sa my, malí pivovarníci, spojili a rozhodli sa v rámci našich možností niečo s tým urobiť.

Stratégie: Ktoré pivovary sú zakladajúcimi členmi asociácie?

Ľubomír Vančo: Asociáciu založili koncom septembra 2009 štyri subjekty: malý nezávislý Banskobystrický pivovar, a. s., výrobca piva Urpiner a minipivovary Kaltenecker z Rožňavy, Golem z Košíc a Perla z Banskej Bystrice. Asociácia je otvorená všetkým malým, reštauračným a hostinským pivovarom, ktoré majú chuť spoločne hájiť naše záujmy.

Stratégie: Aké sú ciele a poslania novej asociácie?

Ľubomír Vančo: Hlavnou filozofiou Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska je chrániť a propagovať tradičnú chuť, rozmanitosť a lokálnosť. Dnes v našej asociácii tradičnú chuť reprezentuje Banskobystrický pivovar so svojím pivom Urpiner. Je to pivo vyrábané tradičnou technológiou bez urýchľovania, ktorá mu zabezpečuje tradičnú horkú chuť a hustú penu. Rozmanitosť dnes v asociácii reprezentuje pivovar Kaltenecker v Rimavskej Sobote, ktorého pivné špeciality ako pšeničné, višňové alebo čili pivo v takej širokej škále nikde na Slovensku nenájdete. Reštauračný pivovar Perla v Banskej Bystrici a pivovar Golem v Košiciach zase dnes na Slovensku patria k tým, ktorí ukazujú ostatným, že nielen každý región či mesto, ale aj každá reštaurácia sa môže odlíšiť od inej aj tým, že si bude variť svoje vlastné pivo pre svojich zákazníkov. Mať iné pivo ako ostatní bude pre obchodníkov čoraz významnejšou konkurenčnou výhodou.

Stratégie: Aká je dnes pozícia malých pivovarov na Slovensku?

Ľubomír Vančo: Keď pred 30 rokmi v USA 3 giganty ovládali 80 percent trhu, tak sa spotrebitelia vzbúrili. Začali vznikať stovky a stovky minipivovarov, tzv. „homebrevárov“. Z mnohých sa časom vyvinuli silné lokálne značky. Pretože k hrdosti ozajstného pivára patrí aj to, že pije pivo, ktoré sa varí v jeho regióne. V SR je dnes situácia podobná ako v Amerike pred 30 rokmi. Nezávislé pivovary spočítate na prstoch jednej ruky, sú „ohrozeným druhom na vyhynutie“. Keď ojedinele jeden nový vznikne, tak jeden starý zanikne. Je to aj preto, že na rozdiel od iných krajín zákon na Slovensku malým a minipivovarom nepriznáva žiadnu podporu, ktorá by im pomáhala v ostrom konkurenčnom boji s nadnárodnými gigantmi. Pritom skutočne slovenské pivo varíme len my – malí.

Stratégie: A aký potenciál majú malé a minipivovary udržať sa a byť úspešné na slovenskom trhu?

Ľubomír Vančo: Malé pivovary a minipivovary sú v každej krajine korením pivného trhu. Prinášajú spotrebiteľom piva širokú škálu chutí a zabezpečujú veľmi dôležitú tzv. lokálnosť. Pretože pivo je odjakživa úzko späté s regiónom. Dalo by sa povedať, že v každom pive je ukrytá špecifická chuť a vôňa mesta či oblasti, kde sa varí. Veď varečné právo udeľovali mestám králi a obyvatelia týchto miest boli preto na pivo, ktoré sa u nich varilo, patrične hrdí. Dnes vo vyspelom svete vidíme návrat spotrebiteľov k takémuto zdravému lokálpatriotizmu. Ľudia čoraz viac preferujú výrobky, ktoré sa vyrábajú v ich meste z lokálnych surovín, lokálnymi ľuďmi. Tento trend začína nastupovať už aj u nás. Skúste sa dnes napríklad v Topoľčanoch spýtať ľudí, či Topvar aj naďalej budú považovať za svoje pivo, keď sa bude vyrábať kdesi ďaleko na východe, vo Veľkom Šariši. A skúste sa spýtať Šarišanov, keď sa u nich začne variť Topvar, či ho začnú zrazu považovať za „svoje“ pivo. Asi nie. Lebo podstata piva je ukrytá v tom, že je úzko spätá s lokalitou, kde sa varí.

Stratégie: Ako plánujú malé pivovary konkurovať veľkým v oblasti marketingu a komunikácie?

Ľubomír Vančo: Malé pivovary nemajú ani stotinu rozpočtu na marketing veľkých nadnárodných koncernov, preto sa sústredíme najmä na drobné lokálne aktivity. Napriek tomu veríme, že nielen slovenskí fajnšmekri, ale aj čoraz viac bežných spotrebiteľov, ktorí hľadajú tradičnú chuť, rozmanitosť a lokálnosť v tom najlepšom zmysle slova, si nájde cestu k pivám z malých slovenských pivovarov a minipivovarov, pretože sú aj kvalitné. Veď napr. pivo Urpiner sa stalo už druhýkrát víťazom Zlatej pivnej korunky, a to v kráľovskej kategórii svetlý ležiak 12-stupňový. Minimálny krok, ktorý môže urobiť každý, kto chce prispieť k rozvoju malého pivovarníctva, je, že si napríklad na Vianoce alebo Silvester dá pivo z malého nezávislého pivovaru. Verím, že sa tak môže na vlastnom jazyku presvedčiť, že pivá z malých pivovarov sú nielen chuťovo veľmi inšpiratívne, ale naozaj aj veľmi kvalitné. Kto bude spokojný, odporučí naše produkty aj iným. S trochou zveličenia sa teda dá povedať, že marketing za nás robia naši spokojní zákazníci.

Ďakujem za rozhovor
Ak tu tvoj obľúbený podnik nie je, pridaj ho a budeš jeho zakladateľom. Páči sa ti KamNaPIVO? Povedz o ňom kamarátom.Čo zlepšiť? Sme zvedaví na tvoj názor.
Uvádzané informácie pochádzajú v prevažnej miere od verejnosti, preto nemôžeme garantovať ich pravdivosť a presnosť. Každý môže údaje aktualizovať.
Obsah týchto stránok je chránený autorským zákonom © Použitie pre iné ako osobné účely je bez povolenia prevádzkovateľa zakázané.
Reklama na portále