Zníženie spotreby piva kvôli prudkému nárastu spotrebných daní
http://www.kamnapivo.sk/webtron/page646sk.html
23. jún 2004, 13:45
Štefan NemlahaAkciová spoločnosť Heineken Slovensko trvá na verejnom ospravedlnení, ktoré žiadajú slovenskí pivovarníci od Ministerstva financií (MF) SR. Argument rezortu, že výrazné zníženie predaja piva na Slovensku po vlaňajšom zvýšení spotrebných daní má na svedomí údajne aj nesprávne zvolený marketing tuzemských pivovarov, považuje Heineken Slovensko za smiešny.
Je nereálne, aby práve od toho mesiaca, kedy sa zvýšili spotrebné dane, začali robiť slovenskí výrobcovia piva zlý marketing, poznamenal hovorca Heineken Slovensko Peter Švec dnes v Banskej Bystrici. Práve tento stabilný líder s trhovým podielom vyše 42 % na slovenskom trhu s pivom využíva v marketingovej práci know-how jednej z najrenomovanejších značiek vo svete. Rozhodujúci vplyv na pokles spotreby piva na Slovensku od začiatku tohto roka má podľa neho počasie, zníženie reálnych miezd obyvateľstva, ale najmä prudký nárast spotrebných daní.
Švec pripomenul, že za prvých 5 mesiacov tohto roka sa znížila spotreba piva v SR medziročne o rekordných 15 % a v máji o 27 %, to je o viac ako štvrtinu. Pivovarníci za január až máj 2004 medziročne prišli v celkovom predaji piva až o 270 000 hektolitrov, 54 miliónov pollitrových fliaš, čo predstavuje celoročnú produkciu stredne veľkého pivovaru.
Problémom pre slovenských producentov zostáva aj nízka cena piva, ktorá nezodpovedá výrobným nákladom. "Cena piva je u nás najnižšia v Európe. Rovnako lacné pivo je i v Českej republike, ktorá má však dvojnásobne väčší trh," skonštatoval Švec. Formou spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty (DPH) pritom slovenský konzument odvádza štátu za polliter 10-stupňového piva 40 % z konečnej ceny. Pri priemernej obchodnej marži 17 % ostáva podľa Šveca výrobcovi piva na náklady a tvorbu zisku menej ako polovica konečnej ceny. V tejto súvislosti upozornil na fakt, že ceny piva sú paradoxne nižšie ako ceny nealko nápojov, najmä sýtených farebných, pričom výrobné náklady sú diametrálne odlišné.
Sadzba spotrebnej dane z piva dosahuje 163-% úroveň minimálnej sadzby predpísanej smernicou Európskej únie. Jej zvýšenie ohrozuje existenciu viacerých slovenských pivovarov, dodal Švec.
Je nereálne, aby práve od toho mesiaca, kedy sa zvýšili spotrebné dane, začali robiť slovenskí výrobcovia piva zlý marketing, poznamenal hovorca Heineken Slovensko Peter Švec dnes v Banskej Bystrici. Práve tento stabilný líder s trhovým podielom vyše 42 % na slovenskom trhu s pivom využíva v marketingovej práci know-how jednej z najrenomovanejších značiek vo svete. Rozhodujúci vplyv na pokles spotreby piva na Slovensku od začiatku tohto roka má podľa neho počasie, zníženie reálnych miezd obyvateľstva, ale najmä prudký nárast spotrebných daní.
Švec pripomenul, že za prvých 5 mesiacov tohto roka sa znížila spotreba piva v SR medziročne o rekordných 15 % a v máji o 27 %, to je o viac ako štvrtinu. Pivovarníci za január až máj 2004 medziročne prišli v celkovom predaji piva až o 270 000 hektolitrov, 54 miliónov pollitrových fliaš, čo predstavuje celoročnú produkciu stredne veľkého pivovaru.
Problémom pre slovenských producentov zostáva aj nízka cena piva, ktorá nezodpovedá výrobným nákladom. "Cena piva je u nás najnižšia v Európe. Rovnako lacné pivo je i v Českej republike, ktorá má však dvojnásobne väčší trh," skonštatoval Švec. Formou spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty (DPH) pritom slovenský konzument odvádza štátu za polliter 10-stupňového piva 40 % z konečnej ceny. Pri priemernej obchodnej marži 17 % ostáva podľa Šveca výrobcovi piva na náklady a tvorbu zisku menej ako polovica konečnej ceny. V tejto súvislosti upozornil na fakt, že ceny piva sú paradoxne nižšie ako ceny nealko nápojov, najmä sýtených farebných, pričom výrobné náklady sú diametrálne odlišné.
Sadzba spotrebnej dane z piva dosahuje 163-% úroveň minimálnej sadzby predpísanej smernicou Európskej únie. Jej zvýšenie ohrozuje existenciu viacerých slovenských pivovarov, dodal Švec.
23.6.2004 13:45 | Štefan Nemlaha