Pokles predaja piva v Poľsku - 2009

Predaj piva v Poľsku v roku 2009 klesol o viac ako 10 percent. Dôvodom bolo aj zvýšenie spotrebnej dane o 13,6 percenta (1. marca 2009). Informovali o tom predstaviteľia Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. V roku 2009 poľské pivovary predali 32,miliónov 250 tisíc. hl piva, rok pred - 35 miliónov 861 tisíc hl piva.
Odvetvie zaznamenalo najväčší pokles v druhom štvrťroku roku 2009. Od apríla do konca júna predaj piva klesol medziročne o 13,5 percenta. Najhorší mesiac bol jún, keď poklesli tržby medziročne o 18,4 percenta. Jediný mesiac, kedy došlo k nárastu bol február (nárast o 13,9 percenta.).
Predseda ZPPP Browary Polskie Christopher Barrow povedal, že kríza na poľskom pivnom trhu sa začala objavovať už v roku 2008. Dodal, že nemožno očakávať zvýšenie predaja v blízkej budúcnosti. "Naše predpoklady pre rok 2010 sú veľmi konzervatívne - dúfame, že budeme schopní zastaviť klesajúci trend. Aj napriek poklesu predaja dvoch najväčších výrobcov piva v Poľsku informoval, že ich podiel sa na trhu zvýšil.Pivovarnícka spoločnosť Kompania Piwowarska oznámila, že v roku 2009 predala 14,6 mil.hl piva, čo predstavuje oproti roku 2008 pokles o 3%.
Trhový podiel sa zvýšil o 3,13% na celkových 45,3%. Pre rok 2010, Kompania Piwowarska si sľubuje udržať úroveň predaja piva aspoň ako v roku 2009.
Pivovarnícka spoločnosť Grupa Żywiec vlani predala 12,5 mil hl piva, čo predstavuje pokles medziročne o 6,2% .
Spoločnosť zvýšila svoj podiel na trhu na celkových 35%.
Výsledky neuverejnil tretí najväčší hráč na poľskom pivnom trhu - Carlsberg Polska. Na konci roku 2009 sa jeho podiel pohyboval okolo 13 percent.
Pokles, ktorý sme zaznamenalisa významne nelíši od úrovne, ktoré zaznamenáva celý pivovarnícky priemysel, odhaduje Jacek Pastuszko, prezident spoločnosti Carlsberg Polska.
Lepšie sa darilo spoločnosti Royal Unibrew Polska, donedávna pôsobiaca predovšetkým v severo-východnom Poľsku.
V roku 2009 sa im podarilo zvýšiť svoje tržby o 5%, tvrdí Beata Pawlowská, predsedkyňa spoločnosti Royal Unibrew, podiel na poľskom pivnom trhu sa odhaduje na 4%.
Lepších výsledkov ako trhový priemer zaznamenali len malé a stredne-veľké pivovary. Andrew Olkowski, prezident Stowarzyszenia Regionalne Browary Polskie (Zväz poľských regionálnych pivovarov), odhaduje, že celkové tržby združených pivovarov klesli približne o 5%. Medzi nimi sú však aj tie, ktoré ako Royal Unibrew, zaznamenali rast tržieb. Asi 20% navýšenia tržieb zaznamenal v roku 2009 pivovar Ciechan a asi o 10% lepšie výsledky zaznamenal pivovar Amber.
Aj napriek zlým výsledkom poľského pivovarníckeho odvetvia v roku 2009 sa zvýšili príjmy rozpočtu zo spotrebnej dane z piva na 3 miliardy 176 miliónov zł, v roku 2008 to bolo 2 miliardy 984 miliónov zł.
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie združuje najväčších výrobcov piva v Poľsku. Je členom Európskej organizácie Brewers of Europe, ktorá združuje pivovarnícke asociácie z 23 krajín Európskej únie (aj Slovensko) a taktiež asociácie z Nórska, Švajčiarska a Turecka.
V súčasnej dobe je spotrebná daň z piva v Poľsku je 7,79 zł za hl piva na stupeň Plato (stanovuje obsah extraktu), v roku 2008 to bolo 6,86 zł.
Priemerná ročná spotreba klesla z 94litrov na 85 litrov na osobu, teda na úroveň z roku 2006.