Kríza a Heineken
Denník SME oslovil pri príležitosti prvého výročia pádu Lehmann Brothers manažérov veľkých spoločností a predstaviteľov verejného a tretieho sektora.
1. Čo vám hospodárska kríza vzala a čo vám naopak dala?
2. Ktoré vládne protikrízové opatrenie bolo podľa vás najlepšie a ktoré najhoršie?
Odpovedá Door Plantenga, generálna riaditeľka Heineken
1. Hospodárska kríza so sebou priniesla nižšiu kúpyschopnosť a väčšiu opatrnosť spotrebiteľov pri rozhodovaní. Ľudia sa menej zabávajú s priateľmi v obľúbených podnikoch, menej navštevujú reštaurácie. Táto zmena v správaní našich zákazníkov samozrejme ovplyvňuje objem vyrobeného a predaného piva.
Naopak ešte dôkladnejšie a nekompromisnejšie nás všetkých prinútila pozrieť sa do svojich rezerv na strane nákladov. Riadenie celkových nákladov a peňažných tokov nadobudlo ešte väčšiu váhu. Pozitívnym psychologickým faktorom krízy je väčšia lojalita a zomknutosť našich zamestnancov. Cítim tiež oveľa silnejší tímový duch pri našej spoločnej práci.
2. Nemám pocit, že niektoré z opatrení by bolo najlepšie alebo najhoršie. Čo vnímam pozitívne je, že vláda pokračuje v projektoch zameraných na rozvoj infraštruktúry a že aj napriek napätej situácii v štátnom rozpočte nesiahla na výšku daní. Privítala by som, keby niektoré jej snahy zamerané na podporu domácej spotreby či národnej hrdosti pri nakupovaní, boli ešte výraznejšie.